Feedback Is Een Geschenk - JAG Coaching

Feedback Is Een Geschenk

Feedback Is Een Geschenk

Tijdens mijn loopbaan heb ik gerapporteerd aan vijftien verschillende managers.  Allemaal waren ze een krak in hun vakgebied.  De meesten toonden sterk leiderschap. Enkelen staken er met kop en schouder boven.  Zij maakten voor mij het verschil.  Feedback krijgen van deze meesters in coachend leiderschap was een geschenk. Dit is wat ik van hen heb geleerd:

  1. Schep een vertrouwensband
    Feedback van iemand die je vertrouwt, valt niet in dovemans oren. 
    Een project waaraan ik meewerkte ging compleet de mist in.  De organisatie lag in de lappenmand.  Ik had het gehad en ging solliciteren. Een nieuwe General Manager werd aangesteld om orde op zaken te stellen. Binnen de maand stelde ze een nieuw managementteam samen.  Ik kreeg een functie, totaal uit mijn comfort zone.  Zij gaf het vertrouwen aan het nieuwe team in een moeilijk moment.  Dat gaf me vleugels.  In de nieuwe rol vloog ik al eens in de verkeerde richting.  Geen probleem want ik kon rekenen op feedback van iemand die ik vertrouwde en respecteerde.
  2. Toon je goede intenties
    Ongemakkelijke feedback leidt tot echte leermomenten.  Op voorwaarde dat je bedoelingen goed zijn. Je intenties toon je door op te komen voor je team.
    Ik herinner me een jaar waarin een collega en ik in aanmerking kwamen voor een “uitstekende beoordeling”.  Er was een domme, arbitraire huisregel die in de weg stond.  Per team kon slechts één persoon de hoogste score behalen.  Onze teammanager verdedigde onze zaak en overtuigde dat de wij allebei een top jaar hadden gehad.   We waren gemotiveerd als nooit tevoren.  Het beste in ons werd zo naar boven gehaald.
  3. Geef een klare boodschap op het juiste moment
    Als konijnen uit de hoed komen tijdens een evaluatie dan loopt er iets mis met de timing of met de inhoud van de feedback.   Stel respons niet uit.   Humor helpt om de boodschap te laten aankomen. 
    Op een warme zomerdag kwam een “young potential” op kantoor, uitgedost in short en flipflops.    “Op weg naar het strand vandaag?” was de gevatte feedback.   
  4. Deel je ervaring
    Soms heeft je team meer nodig dan een luisterend oor en wat gerichte vragen. 
    Met mijn typische “ 1+1=2” stijl, probeerde ik mijn team te overtuigen van een nieuw verkoopplan.  Nul enthousiasme en veel tegenkantingen was de uitkomst. Hoe kon dat nu?  Mijn analyse zat er toch boenk op?   Deze strategie zou de verkoop bevorderen en toch kreeg ik ze niet mee.  Ik zat vast.  Op dat moment had ik geen behoefte om te horen dat een rationele stijl niet altijd werkt.  Ik kreeg de suggestie om eens een mindere formele benadering te proberen. Waarom geen ontbijtsessie opzetten waar het team hun bekommernissen kon uiten?  De gedachte maakte me nerveus.  Er zat echter niets anders op. Het werd een geweldig leermoment.  De commentaren kwamen.  Ik luisterde in plaats van snel te argumenteren.  De oplossingen kwamen vanuit het team.    Op het einde van de meeting was iedereen betrokken.  Ik had meteen de sterkste ambassadeurs om het plan uit te rollen.  En… het werd een groot succes.

Krijg je geen feedback, vraag er dan naar

Naarmate je loopbaan ontwikkelt, wordt feedback schaars. Als je zelf een onderneming leidt, valt terugkoppeling grotendeels weg. Wees gerust respons is er nog steeds. Alleen komt die niet zo spontaan naar je toe. Als je niet in je eigen bubbel wil blijven en je wil nog bijleren dan is een regelmatige “reality-check” aan te raden. Lukt dat niet met je medewerkers, overweeg dan een leiderschap coaching traject.  Geef jezelf feedback als geschenk. Het helpt om jezelf af en toe een spiegel voor te houden.

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe bestemming zijn reisgidsen meer dan welkom. Vrienden, kennissen en vroegere collega’s zijn bereid om tijd voor mij vrij te maken. Op basis van deze ontmoetingen geef ik volgende tips voor het ontvangen van feedback:

  1. Laat “ja maar” thuis
    Bepaalde input hoor je liever niet. Ze gaat in tegen je natuur.  Je eerste reactie is allicht “ja maar..”.   Probeer toch een open-mind te houden.  Vaak is de leercurve recht evenredig met de hoeveelheid ongemak.  Je komt in nieuw gebied. Je ziet de zaken vanuit een andere hoek.  Dan wordt het pas echt interessant.
  2. Blijf jezelf trouw
    Openstaan betekent niet alles klakkeloos overnemen van iemand.  Vergeet niet dat elkeen zijn eigen perceptie heeft op de realiteit.  Omdat iets werkt voor iemand, werkt het niet voor iedereen.  Ik geef mezelf altijd een nachtje om over de zaken te slapen.  Met wat afstand pik ik uit het gesprek de zaken die belangrijk zijn voor mij.  Vaak krijg je dan een interessante twist op je eigen stijl.  Je bouwt op je sterktes.
  3. Doe er iets mee
    Tijdens een sparring gesprek neem ik altijd notities. Direct daarna probeer ik een actie – hoe klein ook- te ondernemen.
  4. Deel om te vermenigvuldigen
    Bedenk wat jij voor de andere kan betekenen.  Een waardevol gesprek gaat in twee richtingen.  Als je niet alleen neemt maar ook geeft, dan heb je een sterke basis om de feedback op regelmatige basis uit te bouwen.

Tot slot voeg ik de daad bij het woord…

Bij deze nodig ik jullie uit om feedback te geven over dit artikel. Geef mij feedback als geschenk!
Wil je een feedback gesprek voorbereiden ga hier dan een kijkje nemen “Coachend leiderschap begint met feedback” 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

5 Reactie's
  • Marleen Vanhoof
    Geplaatst op 07:24h, 06 mei Beantwoorden

    Heel nuttige info Sylvie ! Daar kan ik ook wel iets mee aanvangen als ik feedback moet geven aan mijn leerlingen.

    • sfloryn
      Geplaatst op 09:34h, 09 mei Beantwoorden

      Top dat ervaringen uit business ook kunnen gebruikt worden in het onderwijs, daar had ik niet meteen aan gedacht. Veel succes ermee.

      • sfloryn
        Geplaatst op 14:26h, 11 mei Beantwoorden

        In mijn artikel was ik in de laatste paragraaf een beetje te enthusiast met het “voegen” van de daad bij het woord. Een aandachtige lezer Bart Cousin was zo vriendelijk me de feedback te geven, waarvoor dank.

  • pgeubels
    Geplaatst op 08:09h, 13 mei Beantwoorden

    Je zit er ‘boenk’ op Sylvie!

  • KostasTheCoach
    Geplaatst op 10:50h, 16 mei Beantwoorden

    Compleet mee eens met je artikel. We hebben allemaal feedback nodig maar we krijgen vaak ‘advies’ ipv feedback, die weinig ruimte laat voor verbetering.

Geef een reactie