Succesvolle leiders kleuren buiten de lijntjes - JAG Coaching

Succesvolle leiders kleuren buiten de lijntjes

Succesvolle leiders kleuren buiten de lijntjes

Succesvolle leiders onderscheiden zich door al hun kleuren in te zetten. En toch is de verleiding groot om telkens weer één label of in dit geval een kleur op mensen te plakken. Dat valt me ook weer op tijdens een netwerkavond met ondernemers. Wanneer we op het punt komen van verschillende managementstijlen, komen de clichés al snel naar boven. Een IT’er is blauw, een HR-manager groen, een marketeer is geel en een verkoper moet rood zijn, toch? Dat is de gemakkelijke conclusie uit een Insights oefening.

In de spiegel kijken en ontdekken wat je persoonlijke sterktes en valkuilen zijn, is een must voor elke leider die samen met een team resultaten wil boeken. Het Insight self-assessment is hierbij een uitstekend instrument om je persoonlijke voorkeursstijl(en) en die van je teamleden in kaart te brengen. Onderstaande figuur is een vereenvoudigde voorstelling van de vier stijlen binnen het Insights model. Elke stijl heeft zowel gunstige als kwalijke kantjes.

De oefening start pas écht wanneer iedereen een inzicht heeft in de eigen kleur(en) en die van anderen. Dat is het moment om met je team aan de slag te gaan om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te leren hoe je alle kleuren kan inzetten zodat je beter met mekaar samenwerkt.

Kleuren kunnen veranderen

Als je het assessment al meerdere malen hebt gedaan, dan heb je vast al ontdekt dat de uitkomst niet altijd dezelfde is. De omgeving, de cultuur van een bedrijf, je verantwoordelijkheden hebben een invloed op de stijl die je toepast. Toen ik startte als brand manager werd mijn gele energie gestimuleerd doordat ik omringd werd door creatieve breinen. Als leider van een afdeling kwamen blauw en rood meer naar boven in mijn zelf-evaluatie. Dat is dus goed nieuws. Eén bepaalde kleur hoeft niet aan ons vast te plakken voor de rest van ons leven.

Iedereen beschikt over meerdere kleuren

Hoewel onze voorkeur meestal uitgaat naar één of meerdere stijlen, zijn we in staat om alle kleuren in te zetten. Insights biedt je een inzicht in wat je voorkeuren zijn en geeft tegelijkertijd aan welke stijlen meer moeite vragen. Wanneer je de kleur inzet, die niet direct in je natuur ligt, zal dat zeker ongemakkelijk aanvoelen in het begin. Het vraagt oefening en doorzetting, net zoals het leren van nieuwe vaardigheden. Maar buiten de comfortzone ligt de meeste groei. En de beloning is groot. Door je stijl aan te passen in de richting van je gesprekspartner, creëer je verbinding waardoor je boodschap aan impact wint.

Mensen in hokjes duwen maakt kleurenblind

Wanneer ik gecontacteerd word om een medewerker te coachen, dan hoor ik wel eens: “Let op, want die persoon is blauw” of welke kleur dan ook. Eerlijk gezegd hoor ik dat liever niet. De essentie van coaching ligt precies in het onbevangen verkennen, zonder vooringenomenheid en vanuit nieuwsgierigheid. Leiders die hun medewerkers in hokjes duwen, hebben de neiging om door één gekleurde bril te kijken. Alles wat de persoon doet of zegt, wordt meteen met die bepaalde kleur geassocieerd. Bovendien bekijk je zelf alles vanuit jouw eigen bril die ook gekleurd is. Succesvolle leiders stimuleren hun teamleden om meerdere kleuren te ontdekken.

Succesvolle leiders schilderen met een volledige kleurenpalet

Met één of twee kleuren kom je er niet als leider. Dat mocht ik zelf ervaren als verkoopdirecteur toen ik een nieuwe field strategie probeerde door te voeren. Mijn analytical en driver stijlen hadden me goed geholpen in het overtuigen van mijn algemene directeur. Zij was onmiddellijk verkocht om de nieuwe structuur en manier van werken voor vertegenwoordigers op te zetten. Maar deze logische en resultaatgerichte aanpak deed het helemaal niet bij mijn eigen team. Mijn boodschap landde op een koude steen. Hoe meer ik hamerde op de feiten, hoe groter de weerstand werd. Mijn team begreep wel degelijk mijn argumenten. Alleen hadden ze andere bezorgdheden.  Hoe zou het team van vertegenwoordigers op deze verandering reageren? Wat zat er in voor hen? Hoe konden we het verkoopteam enthousiast maken voor deze verandering. Dat was volgens hen niet alleen door feiten en cijfers voor te leggen. Met andere woorden: hoe konden we meer inzetten op groene en gele energie om het team mee te krijgen en te motiveren voor deze ingrijpende verandering?

Succesvolle leiders zijn soepel in hun stijl en maken gebruik van al hun kleuren. Bij een verandering creëren ze een “burning platform” op basis van feiten en een sterke analyse. Ze geven richting en tonen wat het resultaat van de verandering zal zijn. Ze zijn empathisch en luisteren naar de bekommernissen van hun medewerkers. Ze brengen het verhaal op een creatieve en enthousiaste manier waardoor ze iedereen meekrijgen.

Succesvolle leiders stimuleren hun team om alle kleuren te ontplooien

Een organisatie waarmee ik al een tijdje samenwerk is een inspirerend voorbeeld hoe je in de praktijk het beste kan halen uit verschillende stijlen in een team. Nadat de teamleider en teamleden hun individuele assessment hebben afgerond worden de resultaten in een workshop besproken. Dat geeft meteen inzicht in de samenstelling van de groep en leidt tot een beter begrip waarom teamleden zich op een bepaalde manier gedragen tijdens meetings en in de dagelijkse samenwerking. Vervolgens is de cruciale vraag “Hoe kan ik mij soepel opstellen ten opzichte van mijn collega’s”. Die vraag wordt beantwoord door te leren uit praktijkvoorbeelden.

Aan de hand van deze reflectie oefeningen kan je met je team zelf aan de slag gaan. De eerste oefening laat je team nadenken over hoeveel stijlen er worden ingezet.

In de tweede oefening wordt geleerd uit situaties waarin een interactie niet het gewenste resultaat levert.

Heb jij met je team een Insights oefening gedaan en wil je er nog meer uithalen?
Contacteer me dan voor een vrijblijvend gesprek.

 

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie