Licht in het donker met vijf tips over omgaan met onzekerheid | JAG Coaching

Licht in het donker met vijf tips over omgaan met onzekerheid

groeimindset

Licht in het donker met vijf tips over omgaan met onzekerheid

In het kader van een reorganisatie vroeg mijn baas me om de toekomstige werking en de structuur voor de marketing afdeling te presenteren aan het directiecomité. Ik was voorbereid en had er vertrouwen in dat ik op alle mogelijke vragen zou kunnen antwoorden. Het ging goed tot  het moment dat er opmerkingen kwamen over een bepaalde box in het organigram. Het ging over de job die voor mij was voorbestemd.  “Wat was het nut van deze functie?” vroegen de directeurs zich af.  “Was dat geen laag teveel?”  De beslissing werd genomen.  Aan het einde van de meeting was mijn box verdwenen.  De grond verdween onder mijn voeten.  Ik had het gevoel alle controle te verliezen.  Mijn verbeelding sloeg op hol: dat wordt een ontslag, weg toekomst.  Al huilend ben ik teruggereden naar huis.   Gelukkig had ik een leidinggevende die me snel op andere gedachten bracht.  Nu kan ik erom lachen.  Ik heb nog meer dan vijftien jaar met plezier in het bedrijf gewerkt na deze vergadering en in functies die ik me nooit had kunnen voorstellen die bewuste dag.

Een herstructurering, een nieuwe teamleider of de lancering van een nieuw IT-systeem.  Het zijn maar enkele voorbeelden die je onzeker kunnen maken.  Hoe je daarover denkt maakt een wezenlijk verschil.  Je gedacht bepaalt in belangrijke mate je gedrag.  Dat gedrag lokt op zich reacties uit van je omgeving. Dit heeft gevolgen voor het resultaat dat je al dan niet bereikt.   In mijn artikel “Het stemmetje in mijn hoofd” beschreef ik deze kettingreactie als de “Brainpower Plant”.

Weinigen onder ons zijn geboren als optimist.  Gelukkig kan je wel leren om positief te denken en zo voor 80% je succes te bepalen. Volgende tips zetten je op weg.

Tip 1: Erken je niveau van controle

De drie cirkels van Stephen Covey omschrijven in welke mate je controle kan uitoefenen op je omgeving:

In de controle cirkel zit je in je comfortzone.  Hier heb je kennis van zaken en kan je met twee vingers in de neus je competenties inzetten.  Je weet hoe je gebeurtenissen kan aanpakken en je kent het resultaat van je plannen.  Het vraagt geen energie, maar aan de keerzijde leveren deze activiteiten op termijn misschien ook weinig energie.

In de cirkel van invloed, treedt je uit je comfortzone.  Daar leer je het meest.  Door nieuwe competenties aan te leren en door hulpbronnen in te schakelen kan je een invloed uitoefenen op de situatie.

In de cirkel van betrokkenheid heb je geen of weinig invloed op het gebeuren.  Bijvoorbeeld: Wat er in het verleden gebeurd is, daar kan je niets meer aan veranderen.  Hoe collega’s of je leidinggevende reageren op wat je zegt of doet, dat heb je niet in de hand. Je daarover ergeren heeft dus weinig zin.

Een goede oefening is te bedenken waar ik controle of tenminste invloed kan op uitoefenen en de rest lost te laten want dat is verloren energie.

Tip 2: Luister naar je innerlijke mindset

Wat er gebeurt, dat heb je niet altijd in de hand.  Wel de manier waarop je ernaar kijkt.
Heb jij een groeimentaliteit of neig je eerder naar een vaste denkwijze?

Gebruik je regelmatig “ja maar…” ?  Hoor je jezelf al eens zeggen “ik kan dat niet”. Geloof je dat je persoonlijkheid aangeboren is en dat je daar niets meer kan aan veranderen? Dan is de kans groot dat je aanleunt bij een vaste mindset.

Leer jij bij van feedback? Inspireren anderen je om eens iets anders te proberen?  Gebruik je vaak “ja en…”? Dan heb je een goede dosis groeimindset.
Wil je graag de zelftest doen en ontdekken wat jouw mindset zegt?  Stuur me dan een mail op sylvie.floryn@jumpandgrow.be.

Wat de uitkomst ook is, je kan je gedacht altijd bijsturen waar jij het nodig vindt.

Tip 3: Herkader je gedacht en bevrijd je potentieel

Onlangs vertelde een klant me dat ze al jaren teksten schrijft.  Ze droomde ervan er iets mee te doen en toch durfde ze er niet mee naar buiten komen.  Ze had vrienden in het artistieke milieu die haar al hadden gevraagd eens iets op te sturen.  Misschien konden ze er samen iets mee doen op muziek of voor een voorstelling.  Maar de teksten bleven in de lade.  Stel je voor dat er kritiek zou komen, dat anderen het niet goed zouden vinden.  Dat gedacht verlamde haar en dus ondernam ze niets.

Een oefening waarbij je je gedacht in vraag stelt en de gebeurtenissen eens van een andere kant bekijkt, kan bevrijdend werken.

Wat je ook denkt, het is OK.  Alleen kan je je afvragen of die denkwijze je helpt bij het bereiken van je doelen of je dromen.  Is dat niet het geval, probeer er dan eens anders over te denken.

Tip 4: Train je positivisme

Denk eens terug aan iets dat je gerealiseerd hebt, waar je fier over bent.  Wat heb je precies gedaan?  Wat was het resultaat?  Hoe zou je die ervaring kunnen gebruiken in andere omstandigheden?  Doe dit regelmatig.  Leg een lijstje aan van dingen waar je tevreden over bent, zaken waar je naar uit kijkt, mensen wie je dankbaar bent.
Een leidinggevende van een IT-helpdesk lanceerde deze oefening met zijn medewerkers.  Je kan je inbeelden dat het niet evident is om positief te zijn voor een team dat dagelijks per definitie met problemen te maken krijgt.  Maar de teamleider hield vol en na een tijdje begon het team kleine successen te noteren en te delen.  Het vertrouwen groeide en dat gaf nieuwe ideeën om klanten nog beter te kunnen helpen.

Tip 5: Kweek een groeigedrag

Als je mentaliteit positief is, zal je gedrag dat ook worden.  Wat nog een extra duwtje kan geven om je in beweging te zetten, is een “BSS”-lijst opstellen.
B: Wat doe je goed en wil je blijven doen.
S: Wat brengt niets op, geeft je geen waarde en kan je stoppen te doen.
S: En wat zou je best starten te doen?

Wil je meer te weten komen over een positieve mindset? Schrijf je dan in op het gratis live webinar “De kracht van je gedacht”. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Ja, ik neem deel. 

 

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie