Het stemmetje in mijn hoofd - JAG Coaching

Het stemmetje in mijn hoofd

Het stemmetje in mijn hoofd

Jobat campagne – mei 2020

De Jobat campagne “Go for happy” brengt me terug in de tijd.  Zeven jaren geleden had ik ook zo een stemmetje in mijn hoofd.  De enige ben ik zeker niet.   Onderzoek in België heeft uitgewezen dat ongeveer een kwart van werknemers niet tevreden is in zijn huidig bedrijf.  En toch verandert slechts 5% van werk.  Waarom komen we niet in beweging? 
Ver hoef ik niet te zoeken.  Twee jaar deed ik erover om de knoop door te hakken en de corporate wereld te verlaten. Het gekke is dat het mij vorig jaar slechts twee weken kostte om te beslissen, mijn bedrijf te verkopen.  Dat was nochtans een grote stap.  Wat maakte het verschil met zeven jaar daarvoor?

De kracht van je gedacht

In het boek “Verander Je Leven Met NLP” van David Molden en Pat Hutchinson vind ik een aantal interessante aanwijzingen.  Hierin wordt beschreven hoe je eigen waarden en overtuigingen je gedrag bepalen en hoe dit een invloed heeft op je omgeving en je resultaten.  De ervaringen die je opbouwt versterken je overtuigingen en dus je gedrag.  De redenering heb ik als volgt samengevat:


Samenhang van gedachte, gedrag, omgeving en resultaten. S.Floryn mei 2020.

De volgende anekdote omschrijft de impact van waarden en overtuigingen op iemands gedrag.  Als nieuwbakken Brand Manager kwam ik terug op kantoor na een uitgelopen lunch.  Onze Algemene Directeur riep me op het matje.  Ik verontschuldigde mij en legde uit dat we wat later waren omdat het mijn verjaardag was. Hij geloofde me niet. Hij vroeg of ik mijn paspoort kon tonen om mijn geboortedatum te checken.  Hij was overtuigd dat je personeel niet kon vertrouwen op hun woord en dat vertaalde zich in zijn controlerend gedrag.
Benieuwd naar mijn persoonlijke waarden? Je vindt ze terug in mijn artikel “Your Mission Should You Choose To accept It”.

Je gedachten wekken energie op of vreten energie

Gedachten vergelijk ik met een energiecentrale.  Ze zetten je in gang of niet. Positieve gedachten leiden tot positieve resultaten.  Doemgedachten verlammen en bevestigen de uitkomst die je vreesde.

De kracht van mijn gedachten maakte ik als volgt mee.   British American Tobacco trok radicaal de kaart van internationale merken. Het merk Kent zou één van de speerpunten worden.   Allemaal heel logisch, maar in België stelde Kent niets voor.  Wel hadden we een sterk regionaal merk Barclay. Geïnspireerd door het succesverhaal waarbij Raider omgetoverd werd naar Twix, kregen we de opdracht om Barclay te vervangen door Kent. 

Alle alarmbellen in mijn hoofd gingen af.  Waren ze gek geworden in London?  Dit ging nooit lukken. Met de reclame beperkingen was het onmogelijk consumenten te overtuigen. Ons marktaandeel zou kelderen.  We deden marktonderzoek.  Ik interpreteerde de resultaten vanuit mijn eigen kaart van de werkelijkheid.  De consument zei “nee”.   Of was het ik die nee zei?

De Groep was niet van plan de strategie aan te passen.  Er zat dus niet anders op dan creatief te zijn.  Gaandeweg liet ik mijn belemmerende overtuigingen los.  Ik probeerde me voor te stellen hoe het zou zijn als we wel slaagden.  Voor onze unit zou dit groei betekenen. Voor de consumenten zou dit innovatie brengen.  Met deze positieve gedachten keek ik anders naar de onderzoeksresultaten.  Ik ontdekte zaken die tevoren aan mij voorbijgingen.  Als we het product ongewijzigd lieten, dan zou de consument wel meestappen in het verhaal.  Via de verpakking was doelgerichte communicatie wel mogelijk. Naarmate ik mogelijkheden zag, gebeurde hetzelfde in mijn team.  We versterkten mekaars overtuigingen.  We veranderden van een groepje klagers naar een bende believers.  We gingen ervoor en het lukte.   Kent werd geboren zonder noemenswaardig verlies van Barclay verbruikers. Daarna hebben we nog tal van merken gemigreerd, met succes.  We hadden de ervaring en overtuiging dat we het konden.

Je oogst wat je zaait

Gedrag heeft een onmiddellijke impact op je omgeving, je collega’s, je team.
Tijdens mijn eerste weken als Managing Director vroegen twee medewerkers om een dringend gesprek.  Het probleem wat me werd voorgeschoteld, was onenigheid omtrent het gebruik van vergaderzalen.  Was ik nu eindelijk aan mijn droom job begonnen om vergaderzaal conflicten op te lossen?  Ik kaatste de bal terug door te vragen hoe zij het probleem zelf zouden oplossen.  Ik kreeg stilte en een verbaasde blik terug.

Later die week besprak ik het voorval met mijn voorganger.  Ze zei me dat we blijkbaar een totaal andere aanpak hadden.  In dergelijk geval zou ze direct beslissen en zo zelf het probleem oplossen.  Haar leiderschapsstijl paste perfect bij de noden van een jong bedrijf dat zij succesvol had ontwikkeld.  Het gevolg was wel dat collega’s geen verantwoordelijkheid opnamen.  Zij waren overtuigd dat alleen de directie beslissingen kon nemen.  Een overtuiging die groei naar het volgende niveau zou vertragen.

Belangrijkste is, hoe je jezelf ziet

Het duurde twee jaar voor ik mijn droom als Managing Director in mijn eigen bedrijf kon waarmaken.    De “ik ga dat niet kunnen” heeft plaats gemaakt voor “ik kan leren” overtuiging.  Ervaring heeft bewezen dat ik steeds op mijn pootjes terecht kom.  Dat gaf me de positieve attitude om vorig jaar weer een stap in het onbekende te zetten en er slechts twee weken over na te denken.  Het stemmetje vertelt zo nu en dan wat Carl van De Velde noemt: “BLABLA”.  Dat staat voor Business Limiterende Aannames & Business Limiterende Angsten.  Als dat gebeurt dan vraag ik “Waar komt dat nu weer vandaan?”. “Is die bewering wel correct en geldt dat ook vandaag?” 

Wat zegt jouw stemmetje? En hoe ga je ermee om? Laat het me weten.

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

2 Reactie's
  • Bollies
    Geplaatst op 16:12h, 30 mei Beantwoorden

    Dag Sylvie, inspirerende blog. De kracht van je gedacht verwijst tevens naar wat men ook nog “self-fulfilling prophecy”noemt.Ons gedrag af te stemmen op wat we denken te kunnen verwachten. Het gekende ” zie je wel” fenomeen bij bevestiging.
    Bij je oogst wat je zaait doet me denken aan een opleiding bij Krauthammer waar we inzicht kregen dat leidinggevenden niet alle grote en kleine problemen hoefden op te lossen: ” wat is uw voorstel” was dat de sleutel om andere mensen aan het denken te zetten en op te komen met voorstellen of suggesties. Groetjes Luc

    • sfloryn
      Geplaatst op 08:16h, 01 juni Beantwoorden

      Hi Luc, de tip voor het delegeren van oplossingen is simpel en praktisch. Love it.

Geef een reactie