Ontslag Tip #1: Vermijd verrassingen | JAG Coaching

Ontslag Tip #1: Vermijd verrassingen

Ontslag Tip #1: Vermijd verrassingen

Medewerkers ontslagen dat went nooit.  In een KMO is het nog moeilijker.  De impact van een m/v overboord is direct voelbaar in een kleine organisatie.   Daarom stelde ik de onvermijdelijke beslissing al wel eens uit.  Het was niet het juiste moment.  Moest ik er die taken bijnemen?    Om nog niet van de ontslagkost te spreken.  Uitstel is echter geen oplossing, een goede voorbereiding wel.

Ondernemen is topsport, dat doe je met een A-team

Een natuurlijk verloop is een goede zaak voor je bedrijf.  Nieuwe medewerker starten altijd met veel enthousiasme en motivatie.  Nieuwe bezems vegen schoon.  Na verloop van tijd kunnen dingen veranderen.  De collega ontdekt dat hij de job toch niet zo graag doet.  Er wordt meer van hem verwacht dan hij had gedacht of omgekeerd hij mist uitdaging.  Privé situaties veranderen en de job past niet langer bij het leven.  Je merkt dat de fut eruit is.  Het voelt aan als trekken en sleuren en het vergt meer en meer energie om deze collega mee te krijgen.  Een medewerker die de kantjes eraf loopt, demotiveert ook de rest van het team.  Dan is het tijd om actie te nemen.  Jouw onderneming verdient een A kern, die er écht wil voor gaan.

Niemand stijgt boven lage verwachtingen

Je mag best veel van mensen verwachten.  Dat is immers een teken dat je in hen gelooft en potentieel ziet.  Wacht niet tot de eindejaar evaluatie om feedback te geven.  Waardering en kritiek geef je veelvuldig, concreet, op het moment en in kleine stukken.  Wanneer continue informele bijsturing geen resultaat levert, stel dan een formeel gesprek niet uit.  Wees daarin transparant. Bespreek de werkpunten, maak duidelijke afspraken en stel een SMART  actieplan op.  Vraag hoe je je collega kan ondersteunen bij het realiseren van het plan.   Je doet er dus alles aan om je medewerker terug op het spoor te krijgen.  Je volgt op en in functie van de resultaten neem je een beslissing die niet als een verassing zal aankomen.  Zorg er ook voor dat het personeelsdossier van de medewerker up- to-date is.  In dit dossier verzamel je alle informatie zoals: contract, arbeidsvoorwaarden, overzicht verlof/ziekte, toekenning bonus, promoties enz.

“Falen om voor te bereiden is voorbereiden om te falen” B.Franklin

Kom je tot de conclusie dat ontslag onvermijdelijk is, hou er dan rekening mee dat je als werkgever verplicht bent om een reden op te geven.  Je kan dus maar beter voorbereid zijn om een onrechtmatig ontslag te vermijden.  Een werknemer meldde me op een dag dat hij zijn job niet meer zag zitten en een totaal nieuwe richting wou uitgaan in een andere sector. Ik maakte met hem de afspraak om de samenwerking stop te zetten met een opzegtermijn.  Toen ik op het formulier een gebrek aan motivatie aangaf, betwistte de medewerker deze reden.  Als werkgever diende ik het ontslag te rechtvaardigen aan de hand van bewijsmateriaal.  Gelukkig had ik een goed voorbereid ontslagdossier opgebouwd vanaf het moment dat de werkgever had aangegeven dat hij van koers zou wijzigen.
Dit zijn de zaken die je in een ontslagdossier kan bewaren:

Een goede voorbereiding bespaart je op het moment van ontslag heel wat stress, problemen en mogelijke extra kosten.  Je hebt er alles aan gedaan om transparant te zijn en om de samenwerking alle kansen te geven.  Je beschikt over objectieve en aantoonbare argumenten naar je werknemer, voor wie de beslissing geen verrassing zal zijn.

Heb jij nog tips om een ontslag goed voor te bereiden.  Aarzel niet die te delen.

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie