04 mrt Jezelf verkopen in 60 seconden
Vorige week kreeg ik via een vriend de vraag of ik geïnteresseerd was om deel te nemen aan een netwerkvergadering van ondernemers. Dit zou me de kans geven om JAG leiderschap coaching toe te lichten. Dat wou ik niet missen. De tijd die ik op de agenda kreeg was welgeteld 60 seconden. Slik, hoe ging ik in één minuut drie diensten en heel wat passie uitgelegd krijgen. Tijd om de elevator pitch in te zetten.
Klanten die bij mij loopbaan coaching volgen en die zichzelf willen voorstellen tijdens een sollicitatie gesprek of een netwerkmoment geef ik ook de raad om een pitch te schrijven. Dit is een beknopte presentatie om jezelf te verkopen in maximaal 2 minuten. Het vraagt tijd om voor te bereiden en in te studeren omdat het een samenhangend en logisch verhaal moet zijn dat de luisteraar boeit.
Het geheim van een goede pitch zit in de kern, de binnenste cirkel.
Het is belangrijk om van binnen naar buiten te werken. De waarom-cirkel heeft de meeste impact. Het is je drijfveer, je energiebron en net die raakt je gesprekspartner.
Je verhaal bouw je zo op:
Waarom? – wie je bent en wat je drijft
Hoe?– wat je te bieden hebt, wat je kunt, wat je toevoegt, wat je meerwaarde is
Wat? – wat je zoekt
De duur van een pitch is 30 seconden tot maximum twee minuten. Essentieel is dat je je verhaal verteld krijgt, dat je je er goed bij voelt en dat het duidelijk is waar het om draait.
Een goede pitch schrijven vraagt dus wat inspanning en oefening. Met deze tips ga je aan de slag:
Schrijven is schrappen
Je wil de essentie vertellen en de relevante informatie meegeven. Denk vooral vanuit de luisteraar, wat zit erin voor hem, waar kan je helpen?
Voor de spiegel
Oefen hardop. Door je toon, volume, intonatie en lichaamstaal kan je je verhaal overtuigend brengen.
Vraag een tweede mening
Je hebt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken. Iemand die je kent kan je eerlijke feedback geven of je boodschap helder overkomt.
Enthousiasme werkt aanstekelijk
Mensen zijn aangetrokken door positivisme. Maak gebruik van je lichaamstaal, oogcontact en een glimlach.
Eindig met een vraag
Wie kan je contacteren voor een verdere afspraak? Hoe ziet een werkdag in het bedrijf eruit?
Tot zover de theorie. Hoe is mijn elevator pitch afgelopen? Wel het was spannend. Ik had me niet verwacht aan de zandloper die op het scherm verscheen tijdens mijn verhaal. Onverbiddelijk tikten de seconden weg. Ik was enthousiast en mijn verhaal was duidelijk. Maar… uiteindelijk heb ik er 20 seconden meer over gedaan. Verder aanscherpen is dus de boodschap. Oefening baart kunt.
Geen reactie's