Hoe draagt een Chief Happiness Officer bij tot de bedrijfsresultaten? - JAG Coaching

Hoe draagt een Chief Happiness Officer bij tot de bedrijfsresultaten?

Hoe draagt een Chief Happiness Officer bij tot de bedrijfsresultaten?

Stephanie Verhelst is Chief Happiness Officer bij Akkodis. Eerlijk gezegd, daar had ik nog niet van gehoord en ik was heel benieuwd om meer te weten komen over die functie. Stephanie was bereid om één en ander toe te lichten.

In mei 2020 – dit is in de eerste golf van de pandemie waar we nog met zijn allen letterlijk thuis opgesloten zitten – besluit Stephanie om toch van bedrijf te veranderen en start ze als Senior Talent Acquisition Officer bij Akka Technologies (nu Akkodis). Haar HR ervaring zet ze vanaf dan in om ingenieurs – die het bedrijf inzet op projecten voor diverse klanten – te rekruteren en te on-boarden. Na iets meer dan een jaar in die rol wil Stephanie er graag een nieuwe uitdaging bijnemen. Ze solliciteert intern voor de rol Chief Happiness Officer.

Hoe kwam de functie tot stand?

De functie bestond reeds toen ik begon bij Akka Technologies. Geïnspireerd door Google besloot CEO- Serge Vandenhoudt- om deze functie in het leven te roepen in België.

Oorspronkelijk was het Kiabi- een Frans modemerk- dat in 1999  als één van de eerste bedrijven een professional als Chief Happiness Officer rekruteerde. Maar het zijn de McDonalds en Googles van deze wereld die befaamd werden om geluk deel uit te laten maken van hun prestatiecultuur door het aanstellen van Chief Happiness Officers. Hun functie bestaat erin om positivisme te verspreiden en de motivatie van medewerkers hoog te houden.

Hoe vul jij de rol in?

Als Chief Happiness Officer is het mijn verantwoordelijkheid dat iedere Akkodis collega naar het werk komt met een brede glimlach. In de praktijk betekent dat het promoten van teamgeest, het ontwikkelen van een gezonde levensstijl, het verbeteren van de werkomgeving en het organiseren van events.

Om de twee weken zit ik samen met de “Happy Force Permanence” – een groep collega’s die graag bijdragen aan het bedenken van nieuwe initiatieven. Maar evengoed lanceren onze medewerkers zelf ideeën zoals bijvoorbeeld recent onze deelname aan de 10 miles of Antwerp.

In ons bedrijf hebben we niet alleen kantoormedewerkers. Een groot deel van onze collega’s zijn consultants die opdrachten uitvoeren voor verschillende klanten en dus opereren vanuit diverse locaties. Connectie garanderen en het gevoel creëren dat iedereen deel uitmaakt van ons bedrijf is dus een belangrijke uitdaging. Daarom mikken we met onze events op het ganse bedrijf. We organiseren bijvoorbeeld een AKKAFE spelavond in alle grote steden om onze consultants de gelegenheid te bieden hun netwerk op te bouwen onderling en met collega’s van kantoor.

Over welke vaardigheden dient een Chief Happiness Officer te beschikken?

Luisteren is zeker een belangrijke vaardigheid. In mijn rol pik je ook af en toe de frustraties op van medewerkers. Dan is het belangrijk dat je kan verbinden met collega’s om samen naar oplossingen te kijken. De sfeer in een bedrijf kunnen aanvoelen en proeven helpt enorm in deze rol. Samenwerken hoort er ook bij. Ik combineer deze rol met mijn functie als Talent Acquisition Officer. Dat betekent dat ik anderen moet kunnen motiveren om bij te dragen aan het opzetten en uitvoeren van ideeën.

Hoe draagt de Chief Happiness Officer bij tot de bedrijfsresultaten?

Door te verbinden en aandacht te hebben voor well-being komen collega’s graag naar het werk. Op die manier hebben we een positieve impact op retentie. Als je tevreden bent op je werk dan ben je niet snel verleid door andere bedrijven. Een  hoger loonaanbod maakt dan niet zoveel uit.

Drie goede redenen om in te zetten op werkgeluk

Onderzoek aan de Universiteit van Warwick geeft aan dat werkgeluk een geschatte impact van 12% heeft op de productiviteit. Tevreden medewerkers garanderen meer productiviteit, meer innovatie en minder conflict (Oswald, Proto, & Sgroi 2015). Dat zijn drie goede redenen om in te zetten op werkgeluk.

Werktevredenheid doet ertoe. Hoe slim je ook bent, hoeveel diploma’s je hebt of over welke expertise je ook beschikt, je bijdrage, je inspanning en uiteindelijk je succes hangt heel sterk af van je gemoedstoestand. Met andere woorden: hoe je jezelf voelt heeft een geweldige impact op je prestatie, efficiëntie en productiviteit.

Werkgeluk is essentieel in het ontwikkelen van sterke prestaties op de werkvloer. De voordelen hiervan zijn:

  • Betere besluitvorming
  • Verbetering van het werkgeheugen, effectiever leren en problemen sneller oplossen
  • Verhoogde nieuwsgierigheid en denken in termen van mogelijkheden
  • Meer creativiteit en innovatie
  • Verhoogde vrijgevigheid en betere samenwerking
  • Hogere mentale energie
  • Meer optimisme en dankbaarheid
  • Grotere weerbaarheid bij tegenslagen
  • Verhoogde gedrevenheid, motivatie en engagement
  • Verhoogde consistentie in werkprestaties
  • Betere teamspelers in onderhandelen en oplossen van problemen
  • Hogere niveaus van succes
  • Anderen beïnvloeden om meer positief te zijn

Samengevat: tevreden werknemers stralen af op je klanten en dragen bij tot de bottom line. Zoals D.Conant het stelt “ To win the marketplace, you must first win the workplace”

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie