10 dec Hoe kan het falen van verandering een blauwdruk zijn voor succes?
Verandering is tegenwoordig de enige constante en toch slagen slechts 30-35% van veranderingsinitiatieven in de vooropgestelde doelen op tijd en binnen budget. Deze statistiek onderstreept de vele uitdagingen die organisaties tegenkomen in het effectief managen van verandering.
Waarom faalt een verandering in 70% van de gevallen?
1. Weerstand wordt onderschat
Elke verandering die ons wordt opgelegd, of het nu in een organisatie is of in ons privéleven, gaat gepaard met weerstand in al zijn geuren en kleuren. Medewerkers verzetten zich tegen verandering omdat het onzekerheid met zich brengt, omdat er vrees is voor jobverlies of omdat ze niet voldoende betrokken worden in het proces.
2. Gebrek aan een heldere visie
Vele initiatieven falen omdat leiders geen duidelijke visie en gewenste uitkomst hebben gearticuleerd. Net dat brengt onzekerheid mee. Zekerheid over de toekomst is één van de vijf SCARF factoren om een emotioneel veilige omgeving te scheppen. Door een duidelijke richting te geven aan de toekomst ontwikkel je een omgeving waarin teamleden zich betrokken en gemotiveerd voelen.
3. Onvoldoende ondersteuning van leidinggevenden
Op het moment dat een verandering wordt aangekondigd, zijn leidinggevenden vaak al maanden bezig met de voorbereiding. Ze vergeten hierbij dat ze zelf door de rollercoaster van emoties zijn gegaan. Op de verandercurve zitten deze leiders al op het pad van aanvaarding en enthousiasme voor het nieuwe beleid. Ze gaan voorbij aan de emoties van schok, ontkenning of boosheid waarin hun teamleden zich nog bevinden.
4. Gebrekkige communicatie
Miscommunicatie rond het doel, het proces en de voordelen van de verandering kan leiden tot verwarring en ontkoppeling. Vaak ontbreekt in de communicatie het antwoord op de vraag “Wat zit er voor mij in?”
5. Onvoldoende middelen
Onvoldoende tijd, geld of personeel kan de inspanningen in het verandertraject laten ontsporen met alle frustraties tot gevolg.
6. Falen om de verandering te verankeren
Verandering die succesvol wordt gelanceerd, zonder aandacht om de verandering te integreren in de cultuur en de praktijken van de organisatie, zal na verloop van tijd verzanden in de terugkeer naar goede oude gewoontes.
Wat kunnen organisaties leren van mislukte verandering?
Organisaties kunnen het succespercentage van verandertrajecten verhogen door te focussen op:
- Duidelijk en inspirerend leiderschap
- Effectieve communicatie
- Betrokkenheid en training van medewerkers
- Realistische tijdslijnen en toewijzing van middelen
- Voortdurende monitoring en aanpassingen waar nodig
Wil je meer leren over gefaalde verandertrajecten en hoe die een blauwdruk zijn voor succes?
Schrijf je dan hier in voor de Masterclass: Van weerstand naar winst: 4 praktische sleutels voor succesvolle verandering
Geen reactie's