Must-read over bedrijfscultuur voor elke leider - JAG Coaching

Must-read over bedrijfscultuur voor elke leider

Must-read over bedrijfscultuur voor elke leider

Een leider die al eens een verandering heeft doorgevoerd, erkent het belang van een bedrijfscultuur. “Culture eats strategy for breakfast”, zo omschreef Peter Drucker de kracht van een bedrijfscultuur meer dan dertig jaar geleden.

Alleen is cultuur een containerbegrip dat weinig tastbaar is. Hoe lees je als leider de bedrijfscultuur? En hoe krijg je er vat op? Daarom is “De Corporate Tribe” mijn leestip voor elke leider die met de bedrijfscultuur aan de slag wil gaan.

Voor de verandering is dit eens geen saai managementboek met theoretische concepten, modellen of typologieën. Vanuit het idee “Mensen vormen culturen en culturen vormen mensen”, neemt de De Corporate Tribe je mee op wereldreis doorheen tal van verhalen over menselijk gedrag in verschillende culturen. Tegelijkertijd maken de auteurs D. Braun en J. Kramer de vertaalslag naar de bedrijfswereld. Op die manier leer je als leider hoe je een bedrijfscultuur kan herkennen en wat je kan doen om cultuur in beweging te zetten.

Bedrijfscultuur toont zich in de dagelijkse dingen waar we als leider misschien niet altijd aandacht voor hebben. Sinds ik het boek las, besefte ik dat je bedrijfscultuur niet ver hoeft te zoeken. Ik ontdek cultuur in deze doodgewone dingen:

Op de bedrijfsparking

De uitstraling en inrichting van het kantoorgebouw zegt veel over de cultuur van een organisatie. Maar toen ik onlangs op zoek was naar parkeerplaats op een overvolle bedrijfsparking, merkte ik dat er lege plekken waren, gereserveerd voor directieleden. Wat zegt dat over de cultuur, vroeg ik me af?

In het taalgebruik

Telkens als ik een coaching opdracht start bij een bedrijf, moet ik meermaals vragen “wat bedoelen jullie precies met die term?” De “buzz words” vormen de taal van de heersende cultuur.
Daarom lijkt het me interessant om aan nieuwkomers in een bedrijf te vragen welke woorden of uitdrukkingen hen opgevallen zijn in hun eerste weken. Dat geeft een leider een frisse kijk op de cultuur van je bedrijf.

In communicatiekanalen

Een bedrijfsbezoek in Polen is me altijd bijgebleven. Op weg naar de vergaderzaal merkte ik dat er in de gangen een video boodschap van de algemeen directeur continu afspeelde. Niemand scheen er veel aandacht aan te besteden. Toen ik aan collega’s vroeg, waarover het ging, kreeg ik het cynische antwoord : “Dit is de fusie show”. In een kleine organisatie, waar iedereen mekaar persoonlijk kende van bij de opstart, was een afstandelijke video misschien niet het beste idee om mensen warm te maken voor een fusie met een zusterbedrijf.
Communicatiekanalen zijn exponentieel toegenomen. Voor welke boodschappen ze worden ingezet, bepaalt in belangrijke mate de cultuur die je als bedrijf creëert.

In vergaderingen en beslissingen

Wordt er “rond” vergaderd, waarbij naar alle standpunten wordt geluisterd en de wijsheid van de groep écht wordt ingezet? Of wordt er vooral gepraat, en dan nog meestal door enkelen, terwijl anderen op hun GSM zitten? Gebruik je als leider verschillende beslissingsvormen naargelang het onderwerp of heb je zelf altijd het laatste woord?

In de geest van de voorganger

Als er nog altijd wordt verwezen naar een leider die het bedrijf verlaten heeft – soms jaren geleden – dan leeft de bedrijfscultuur nog steeds in de geest van die leider. Dat kan uitmonden in een polariserende bedrijfscultuur met kampen rond het oude en nieuwe leiderschap. Het loont dus de moeite om voorgangers of founding fathers te eren en met een ritueel de oude cultuur te begraven. Bij een bedrijfsovername zag ik daar een mooi voorbeeld van. Een “snuffel”-BBQ werd georganiseerd in de kantoren van het bedrijf dat werd overgenomen. Geen bedrijfspresentaties, geen strategische blabla, alleen de gelegenheid om mekaar informeel te leren kennen. Aan het einde van de avond overhandigde de bedrijfsleider de sleutel van de kantoren aan de overnemer. Een emotioneel moment waarbij de oude leider letterlijk het vertrouwen schonk aan de nieuwe.

Bedrijfscultuur vind je in de schaduw van de leider

De impact van je eigen gedrag als leider op de bedrijfscultuur, kan je moeilijk overschatten. Bedenk dat mensen zullen doen wat jij doet. De bedrijfscultuur wordt gevormd door het gedrag dat jij als leider toelaat. Een goede test is de waarden van je bedrijf onder de loep nemen. Zijn het holle woorden of omschrijven ze concreet het gedrag dat je graag zou zien in de organisatie. Hangen de waarden aan de muur in vergaderzalen of leven ze écht in de organisatie. Test je bijvoorbeeld nieuwe kandidaten op de waarden in de rekrutering? Worden ze ingezet in de evaluatie van medewerkers? En, niet in het minste, toon jij als leider de waarden?

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie