09 okt Coachend leiderschap bouwt op sterktes
Wat gaat goed en waarom? Met deze vraag gaat coachend leiderschap op zoek naar de sterktes in een team. Door te vertrekken van sterktes stimuleert coachend leiderschap het leren. En dat is de essentie van coachend leiderschap. Je teamleden inspireren om zelf oplossingen te bedenken door de juiste vragen te stellen.
Coachend leiderschap dat inzet op sterktes biedt drie voordelen.
Door als leidinggevende in te zetten op sterktes verhoog je de leercurve van je teamleden, verbeteren prestaties en wordt het engagement sterker.
Door te focussen op sterktes amplificeert coachend leiderschap de leercurve.
Zo getuigt Sven Nys – tweevoudig wereldkampioen veldrijden – over de impact die een lerares had op zijn schoolresultaten¹.
Sven was niet de beste leerling van de klas. Hij ging gewoon écht niet graag naar school. Hij was in de ban van het BMX’en. In het derde leerjaar werd hij Belgisch kampioen. Niet verwonderlijk dat de school allesbehalve een prioriteit was.
Dat veranderde in het vierde leerjaar bij juffrouw Maria. Zij wist Svens gevoelige snaar te raken. Elke maandag liet ze hem vertellen over de wedstrijden die hij in het weekend had gereden. Die oprechte interesse in zijn passie motiveerde hem om op school wat meer zijn best te doen. Zijn schoolresultaten waren nooit beter dan dat jaar. Het schoolfeest werd het orgelpunt. Eerder dan hem te laten dansen met de rest van de klas, vroeg ze Sven om wat kunstjes te tonen op zijn BMX. Zelf zegt Sven Nys hierover het volgende:
“Dat jaar, met die dag als climax, was achteraf gezien een kantelpunt in mijn jonge leven. Toen heb ik begrepen dat je veel kunt bereiken als je iets doet (of mag doen) wat je graag doet. En later heb ik beseft dat je ook veel kan teruggeven aan mensen die je daarin steunen. Als je veel voor elkaar betekent, kun je samen grote successen boeken”.
Vaak hebben we de neiging om te focussen op wat beter kan. Wat goed loopt, dat nemen we voor normaal. Maar het is net de interesse en de waardering in de sterktes die ons motiveert om bij te leren, ook in zaken waren we van nature niet zo goed in zijn.
Hoe vaak neem jij de tijd om de sterke punten bij je teamleden te benoemen?
Door in te zetten op sterktes verbetert coachend leiderschap de prestaties.
Met inzet kan je bereiken wat je wilt. Dat klinkt mooi, maar klopt toch niet helemaal.
Neem nu het verhaal van Eddie Edwards, bijgenaamd Eddie The Eagle. Edwards werd wereldberoemd vanwege zijn deelname aan de Olympische Winterspelen 1988 in Calgary. Hij was de eerste Britse schansspringer ooit actief op het olympisch toneel, maar bekender werd hij vanwege zijn onkunde in de sport. Allereerst had hij zijn gewicht niet mee. Hij woog toentertijd zo’n 82 kilogram, meer dan 9 kilo zwaarder dan de zwaarste van de overige deelnemers aan het schansspringen. Daarbij droeg hij een bril, waarvan de glazen voortdurend besloegen. Hierdoor kon hij tijdens het springen vanaf de schans nauwelijks iets zien. Hij eindigde dan ook als laatste op zowel de 70 meter- als de 90 meter-schans. Het is een verhaal dat tot de verbeelding spreekt, zelfs in die mate dat het verfilmd werd. Maar als we heel eerlijk zijn, de deelname was er, de prestaties niet.
Op de werkvloer is dit niet anders. Verkopen is niet mijn ding. Ik heb ooit een sales job gedaan. Ik had inzet en kreeg opleidingen. Maar een topverkoper werd ik nooit. Mijn collega daarentegen was een natuurtalent en met dezelfde inzet en opleidingen realiseerde zij een dubbele omzet.
De regel is vrij simpel : Prestatie = Talent x Investering.
Met andere woorden: Je kan dus niet worden wat je wil, maar je kan veel meer worden dan wie je al bent.
Met coachend leiderschap zet je je teamleden in op hun sterktes en daardoor behaal je met dezelfde inspanning en ondersteuning betere prestaties.
Hoe check jij of je teamleden in hun functie hun sterktes kunnen ontwikkelen en volop inzetten?
Coachend leiderschap gericht op sterktes vergroot engagement en werktevredenheid.
Mensen die de opportuniteit krijgen om te focussen op hun sterktes zijn zesmaal meer geëngageerd en rapporteren drie maal meer dat ze een excellente levenskwaliteit hebben². Zoals de onderstaande tabel aantoont, het ergste wat je als leidinggevende kan doen, is je teamleden negeren. Dat is nog slechter dan te focussen op zwakheden en verbeterpunten.
Wat onderneem jij om ervoor te zorgen dat je team zich niet genegeerd voelt?
Hoe weet je of je team in de sterktezone zit?
Mensen die hun sterktes kunnen ontwikkelen en inzetten op het werk zijn zesmaal meer geëngageerd en dat merk je aan volgende signalen:
- Ze komen met plezier werken
- Ze hebben meer positieve dan negatieve interacties met collega’s
- Ze behandelen hun klanten goed
- Ze zijn fier dat ze voor je bedrijf werken
- Ze bereiken meer op dagelijkse basis
- Ze hebben meer positieve en creatieve momenten
Regelmatige STAY gesprekken helpen je als leidinggevende om samen met je teamlid te checken in welke zone zij/hij zich bevindt.
Wat doet coachend leiderschap dan met zwaktes in het team?
Elke doorgedreven sterkte heeft ook een schaduwzijde. Deze “blind spots” kan je samen met je teamlid in kaart brengen aan de hand van het kernkwaliteiten kwadrant. Vanuit het inzicht in sterktes gaat coachend leiderschap ook om met de valkuilen.
Volgende opties kunnen dan met het teamlid worden bekeken
- Moet je teamlid wel opereren in het zwakte gebied of kan dit vermeden worden?
- Kunnen bepaalde taken in het team verschuiven?
- Zijn er systemen of hulpmiddelen beschikbaar om de zwakte te compenseren?
- Kan die persoon samenwerken met iemand die wel beschikt over die bepaalde sterkte?
Wil jij graag met je team coachend leiderschap ontwikkelen dat vertrekt van sterktes? Zou je de sterktes van jouw teamleden willen in kaart brengen? Contacteer dan JAG Coaching voor een vrijblijvend gesprek.
¹ Bron: Winnaars hebben een plan – Sven Nys- Pelckmans
² Bron: Discover your Clifton Strengths – Gallup Press
Geen reactie's