11 jan Hoe soepel ben jij in je leiderschapsstijl?
We hebben allemaal zo onze eigen manier om de dingen aan te pakken. Met sommige collega’s hebben we meteen een klik. Ze zitten op onze golflengte. Ze gaan op dezelfde manier aan de slag. Met anderen loopt de samenwerking stroef. We begrijpen niet waar ze naartoe willen en hun gedrag ergert ons. Daarom stel ik geregeld de vraag: “Hoe soepel ben jij in je leiderschapsstijl?”
Als leidinggevende wil je wel je ganse team meekrijgen. Resultaten bereik je alleen door en samen met je ganse team. Dat kan door een connectie te maken en een vertrouwensband te ontwikkelen. Zo heb je écht een impact en kan je medewerkers op een positieve manier beïnvloeden.
Inzicht in je eigen sociale leiderschapsstijl geeft je meteen een idee hoe je daarmee soepel kan omgaan. Dat is een sterke stap naar het bouwen van verbinding.
Wat is jouw natuurlijke leiderschapsstijl?
De onderstaande figuur omschrijft vier verschillende sociale leiderschapsstijlen gebaseerd op je daadwerkelijke gedrag en hoe anderen dit percipiëren.
Gedrag kan veranderen met de tijd. Een junior marketeer zal eerder een expressieve stijl vertonen. Wanneer diezelfde persoon doorgroeit naar marketing directeur evolueert de stijl allicht meer richting driver.
De omgeving waarin je werkt, beïnvloedt je sociale leiderschapsstijl. De kans dat je in een boekhoudkundig kantoor meer analytische geesten tegenkomt is groot. Let wel: ik ken zowel analytische marketeers als creatieve financiële directeurs.
Tijdens leiderschap-coaching gesprekken stel ik geregeld de vraag: “Welke sociale stijl is volgens jou het meest aangewezen voor een leidinggevende?” Vaak krijg ik het antwoord : “De Driver”. Effectieve leiders zijn echter niet alleen drivers. Coachend leiderschap maakt gebruik van de vier stijlen. Succesvolle leiders zijn inderdaad gedreven. Ze geven richting. Hun ongeduld zet aan tot actie. Tegelijkertijd kijken ze analytisch naar uitdagingen en opportuniteiten. Om hun teams mee te krijgen in hun verhaal gaan ze expressief tewerk. Ze laten de organisatie dromen van wat zou kunnen zijn. Ze zijn aimabel omdat ze luisteren en interesse tonen in hun medewerkers. Bij coachend leidinggeven kies je de meest aangewezen sociale stijl in functie van de situatie en de medewerker(s) of collega(‘s) met wie je samenwerkt.
Hoe werken sociale leiderschapsstijlen samen?
Samenwerking met een gelijkgestemde ziel voelt comfortabel aan. Het praat makkelijker, het wederzijds begrip is daar. Maar levert het ook de gewenste resultaten?
Twee analytische profielen pakken een uitdaging logisch aan. Ze voeren een objectieve en feitelijke discussie en komen zo tot oplossingen. Evengoed kunnen ze vastlopen in eindeloze debatten over de feiten die ze anders interpreteren. De emotionele kant van de zaak wordt daarbij over het hoofd gezien.
Twee drivers gaan vastberaden en snel tewerk. Na een korte meeting komen ze tot een beslissing. Tenminste als ze hetzelfde idee hebben. Is dat niet het geval dan kunnen deze sterke karakters in de clinch gaan. En wat met de kwaliteit van de beslissing, werd met alle details rekening gehouden om het ook effectief uit te voeren?
Twee expressieve personen kunnen onnoemlijk vele ideeën op tafel gooien. Maar luisteren ze ook naar mekaar en komen ze ooit tot conclusies?
Twee aimabele stijlen houden rekening met hoe medewerkers zullen reageren op een beslissing. Dat maakt het hen soms onmogelijk om onpopulaire maatregelen door te voeren.
Verschillende sociale leiderschapsstijlen leiden vaak tot onbegrip en ergernis.
Wanneer een analyticus blijft vragen stellen over het proces en de feiten, raakt een driver – die over wil gaan tot de actie – al snel geïrriteerd.
De aimabele die alles bekijkt vanuit menselijke betrokkenheid en motivatie raakt gefrustreerd door de driver die voortdurend ingrijpende veranderingen wil doorvoeren.
De analyticus krijgt een punthoofd van de expressieve collega die maar blijft opties geven zonder erbij te vertellen hoe deze in de praktijk zullen werken.
Met coachend leiderschap haal je het beste uit een divers team door elke sociale stijl te laten bijdragen aan de oplossingen. Met coachend leidinggeven pas je jouw stijl aan die van je medewerker of collega aan.
Hoe kan je jouw leiderschapsstijl soepel maken?
Onderstaande figuur geeft tips hoe je best communiceert met de verschillende sociale stijlen.
Stel: je wil graag je teamleden mee op de kar krijgen om een nieuwe werkwijze uit te rollen ondersteund door een kersvers IT-platform.
Voor de analyticus neem je best de tijd om door alle details te gaan. Een gestructureerde aanpak en op feiten gebaseerde argumenten helpen hem/haar over de streep te trekken.
Met de driver hou je het liefst zo kort als mogelijk. Kom meteen tot de essentie en focus op de resultaten die de voorgestelde werkwijze en platform met zich meebrengen.
Met een creatieve aanpak, een verhaal dat het groter geheel beschrijft, kan je inspelen op de verbeelding van de expressieve persoon.
Uitleggen wat de voordelen zijn voor medewerkers en hoe ze worden ondersteund bij deze veranderingen, kunnen rekenen op gehoor bij de aimabele.
Het grote voordeel van een soepele leiderschapsstijl is dat elk teamlid zich geroepen voelt om vanuit de eigen sociale stijl inzichten en oplossingen aan te leveren waardoor je oorspronkelijk idee of voorstel alleen maar sterker kan worden. Je kan als leider erop vertrouwen dat het uiteindelijke idee ook effectief gedragen wordt door een brede en diverse groep van mensen.
Wil jij meer te weten komen over je eigen sociale leiderschapsstijl aan de hand van een zelf evaluatie of wil je de oefening doen met je team, stuur dan simpelweg een mail naar sylvie.floryn@jumpandgrow.
Ontvang je graag maandelijks een nieuwsbrief met praktische tips rond coachend leiderschap, talent mobiliteit en loopbaan planning, schrijf je dan in via de JAG Coaching website
Geen reactie's