01 apr Wat is jouw perspectief?
Tijdens een meeting met ondernemers werd ons bovenstaande foto getoond met de vraag wat zie jij? De meesten, inclusief mezelf, verwezen meteen naar de zwarte stip in het midden. Na wat aandringen kwam het vierkant aan bod. Pas na nog wat doorvragen, begonnen we te praten over de witte onbeschreven ruimte.
In gesprekken met managers merk ik regelmatig hetzelfde patroon. De focus ligt op alles wat niet goed loopt. Door de nadruk te leggen op wat niet lukt, zien we de opportuniteiten niet meer.
Als je jezelf hoort zeggen : “ja maar…”, “ik ga dat nooit kunnen”, “dat gaat nooit lukken”, het heeft geen zin dat ik dat probeer want…” dan zie jij alleen de zwarte stip. Wat je ook denkt, je hebt altijd gelijk. De kansen zijn groot dat het ook niet zal lukken.
Wat een stofzuiger ons kan leren.
Wist je dat je mindset voor 80% bepaalt of je in iets slaagt of niet? James Dyson deed er 15 jaar en 5.127 prototypes over om zijn stofzuiger te ontwikkelen. Toen hij eindelijk zijn “G-Force” in 1983 lanceerde, wou geen enkele fabrikant of verdeler in het Verenigd Koninkrijk zijn product maken of verkopen. Het zou immers de waardevolle markt van stofzakken in mekaar doen stuiken. Dan maar zelf produceren en verkopen via cataloog in Japan, aan een waanzinnige prijs van £2.000. De doorbraak in zijn thuismarkt kwam meer dan tien jaar na het oorspronkelijke idee. Met de slogan “say goodbye to the bag” werd de stofzuiger de best verkochte die ooit in de het V.K. werd gemaakt. Vandaag wordt het vermogen van Dyson door Forbes geschat op 9,7 miljard dollar.
Ok, misschien is James Dyson een geboren optimist. Dat geldt misschien niet voor de meesten onder ons. Gelukkig bestaan er wel manieren om je gedachten te trainen op positivisme.
Wil jij aan je mindset werken?
Op dinsdag 4 mei om 12.00u en op donderdag 6 mei om 20.00u geef ik samen met mijn collega’s van het GROW*lb netwerk een webinar over het ontwikkelen van een positieve mindset bij verandering en onzekerheid. Wil jij te weten komen hoe je de kracht van je gedacht kan inzetten zodat je glas 100% vol is? Noteer dan alvast één van de data in je agenda.
Geen reactie's