De link tussen verbindend leiderschap en marketing - JAG Coaching

De link tussen verbindend leiderschap en marketing

De link tussen verbindend leiderschap en marketing

Wat hebben verbindend leiderschap en marketing met mekaar te maken? Impact is het korte antwoord. Verbindend leiderschap vertrekt vanuit empathie, het vermogen zich te kunnen inleven in de situatie en gevoelens van anderen. Door beter te connecteren en relaties te ontwikkelen met het team vergroot je als verbindend leider jouw invloed. Je krijgt impact en bereikt samen met je collega’s resultaat.
Dat is meteen ook de essentie van marketing. Je doelgroep innig kennen en begrijpen en vandaaruit een dialoog opstarten met impact, die aanzet tot het verkiezen van jouw merk.

Elke leider heeft impact, maar is het wel de gewenste? 

Allicht heb je zelf een duidelijk beeld van hoe jij bent als leider. Maar hoe zien anderen jou? Stemt hun beschrijving overeen met hoe jij jezelf wil neerzetten als leider?

Ik heb zelf ervaren dat daar al eens een verschil op kan zitten. Ik dacht van mezelf dat ik heel toegankelijk was voor iedereen in het bedrijf dat ik als CEO leidde. Tot op een dag een collega me durfde aangeven dat ik soms koel en afstandelijk overkwam. Slik, die had ik niet zien aankomen en toch wilde ik deze feedback begrijpen. Het zat in mijn gedrag. Als er bijvoorbeeld een opleiding was met onze field medewerkers, nam ik niet even de tijd om kennis te maken met de deelnemers. Voor mij was dat tot dan toe een klein detail waar ik niet had bij stilgestaan. Mijn medewerker had gelijk, niet echt een schoolvoorbeeld van verbindend leiderschap. Ik had mijn impact verkeerd ingeschat.

Verbindend leiderschap verwezenlijken wordt nog een grotere uitdaging in een omgeving waar we hybride samenwerken met snel wisselende diverse teams. Reken er maar op dat teamleden op afstand zich ook een beeld vormen van jouw leiderschap. En om het met een cliché te zeggen, perceptie is realiteit. Doe simpelweg de test met deze twee leiders.

Met welk woord zou je deze twee leiders omschrijven?Hoe Zelensky en Poetin een meeting beleggen zegt veel over verbindend leiderschap

Ongetwijfeld zijn er vele verschillende termen om de leiderschapsstijl van zowel Zelenski als Poetin te omschrijven. En toch durf ik erop te wedden dat er geen of weinig karakteristieken voor beide presidenten worden benoemd. De kans is ook groot dat je beschrijving wordt beïnvloed door de getoonde foto of alle andere beelden die je al hebt gezien in de media. Ik ga er ook vanuit dat niemand die dit artikel leest, ooit persoonlijk één van beide heren heeft ontmoet, ermee gesproken heeft, laat staan ermee in een team meeting heeft gezeten. En toch heb je een sterke indruk van deze leiders. En toch zal je eerder geneigd zijn eerder de ene dan de andere te volgen in zijn redenering.

Investeren in verbindend leiderschap loont

Marketing van verbindend leiderschap is de moeite om de volgende eenvoudige reden:

“Before people decide what they think of your message, they decide what to think about you”

Onderzoek aan de UGent ¹ toont aan dat de belangrijkste factor in het bereiken van werktevredenheid, zeg maar het realiseren van gemotiveerde en geëngageerde medewerkers, de relatie met de leidinggevende is. Deze factor telt voor 26%. De tweede factor (20%) gaat over autonomie, die ook in belangrijke mate afhangt van de relatie met de teamleider. Het loont dus in de marketing van verbindend leiderschap te investeren.

De marketingmix van verbindend leiderschap

Herinner je nog die baas die je écht inspireerde? Zeker niet de gemakkelijkste maar je ging ervoor door het vuur. En als je eens een moeilijke boodschap kreeg, dan stond je daarvoor open. Je nam de feedback ter harte want het was geen kritiek, eerder een manier om te groeien.

Of ben je de teamleider al tegengekomen, waar je je groen en geel aan ergerde. Je kreeg een ongemakkelijk gevoel als je bij hem/haar op het matje werd geroepen. “Duck and dive” was de beste strategie om deze leider te overleven.

In het artikel “Vijf tips om je leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen” werden deze leiders omschreven als multipliers en diminishers.  Als je ze observeert maken ze een wezenlijk verschil op volgende vijf kenmerken:

grafiek over vijf kenmerken van verbindend leiderschap

Met deze vijf marketing tools kan je inzetten op verbindend leiderschap.

Woorden

In plaats van te spreken over problemen, fouten en schuldigen kan je in exact dezelfde situatie verbindende woorden gebruiken zoals uitdagingen, kansen en leermomenten.

Stem

Niet alleen wat je zegt maar ook de toon waarop heeft impact. Wissel je af in snelheid en toonhoogte dan toon je creativiteit. Een monotoon betoog komt analytisch, koud en kil over. In een snelle speech zit enthousiasme. Met vertraging toon je medeleven. Een stilte laten, creëert drama en impact, let maar eens op Macron als hij een speech geeft.

Lichaamstaal

Het wijzende vingertje van Trump wekt bij mij telkens ergernis. Het toont dat hij de man is van actie en vooruitgaan maar tegelijkertijd heeft het iets beschuldigend. Door naast je gesprekspartner te gaan zitten, eerder dan tegenover straal je verbinding uit. Met een glimlach en open armen toon je interesse. Met handgebaren onderstreep je je begeestering. Met een rechte rug en armen naast je lichaam straal je vastberadenheid en rust uit.

Gedrag

Vlak nadat hij in een bijzondere ondernemingsraad een aankondiging had gedaan rond de geplande sluiting van een afdeling, liep mijn directeur fluitend door de gangen. De empathie die hij had getoond in de vergadering was meteen weggevaagd. Net zoals in marketing moet het merk ook daadwerkelijk leveren wat het belooft. Verbindend leiderschap drukt zich uit niet alleen in woorden maar ook in daden van hulp en ondersteuning.

Kledij

Met mijn outfits straalde ik als junior brand manager zeker creativiteit uit. Op een dag moest ik naar ons hoofdkwartier in London voor een presentatie. Ik koos voor een jas met krijtstreepje dat aan de voorkant klassiek oogde. Daaronder een keurig zwart hemd. Maar…er zat geen rugstuk in deze jas. Impact had ik zeker, maar hadden de grijze heren van de board room echt geluisterd naar mijn betoog of hadden ze zich blind gestaart op mijn rug? Dit is lang geleden en de dress code is gelukkig versoepeld.
Desalniettemin stuur je een boodschap uit met je kledij. Of dacht je dat het toeval is dat Poetin telkens strak in het pak met een knoert van een horloge verschijnt, terwijl Zelenski een simpel groen T-shirt draagt.

Tot slot een inspirerend voorbeeld hoe je de marketing van verbindend leiderschap in de praktijk brengt. Arnold Schwarzenegger demonstreert de kunst van empathische en niet veroordelende communicatie wanneer hij het Russische volk en de Russische soldaten aanpreekt over de oorlog in Oekraïne. Let op de woorden, de stem, de lichaamstaal en ja zelfs de kledij.

¹Bron: Representatief onderzoek in het kader van de NN Leerstoel ‘Perspectieven op een lang en gelukkig leven’ aan de UGent. Prof. dr. Lieven Annemans en Dr. Sophie Vandepitte.

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie