Wat als we nu eens vijf minuten niet aan onszelf zouden denken? - JAG Coaching

Wat als we nu eens vijf minuten niet aan onszelf zouden denken?

Wat als we nu eens vijf minuten niet aan onszelf zouden denken?

De ronde tafel gesprekken bij Etion beginnen steeds met een check-in moment. Je krijgt twee minuten om te vertellen wat je bezig houdt op dat moment. Een goed idee om iedere deelnemer actief in de meeting te betrekken. En toch betrap ik mezelf er vaak op dat ik bij de start van de ronde begin na te denken wat ik nu weer ga zeggen. Voor het mijn beurt is, zijn er al vier ondernemers aan het woord geweest waarvan ik niets heb gehoord want ik was te druk bezig met mezelf.

Volgens Dale Carnegie ben ik niet de enige: 95% van de tijd gebruiken mensen om aan zichzelf te denken. Zijn boek “Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt” dat 85 jaar geleden werd geschreven, is dus nog altijd actueel.

Dit boek heeft me geïnspireerd om betere resultaten te behalen met collega’s en teams. Toegegeven dat ik nog af en toe verval in een slechte gewoonte. Maar zoals een vriend me vandaag nog een mailtje toestuurde: “Learning is leading”.  Hier zijn mijn vijf leiderschap coaching tips:

#1: Toon oprechte belangstelling in anderen

Dit klinkt simpel. Maar weet dat mensen geen belangstelling hebben in jou of mij en dat ze alleen belang stellen in zichzelf in de voormiddag, namiddag en ook nog ’s avonds. Met volgende praktische tips kan je het patroon doorbreken.

Het begint met de naam van je gesprekspartner.  Napoleon kende de namen van al zijn soldaten. Hij vroeg ernaar en wanneer hij het niet goed had begrepen, vroeg hij het opnieuw. Lukte het nog niet dan vroeg hij om de naam te spellen. Wat doe jij bij een netwerking receptie als je de naam maar half begrepen hebben?

Zelf hou ik van een glaasje champagne. Maar als ik de aandacht van mijn Kiera & Anakin wil trekken dan haal ik maar beter de “catisfaction”- koekjes uit de kast. President Rooseveld paste dit principe systematisch toe. Hij zorgde er steeds voor dat hij de interessevelden van zijn gesprekspartners op voorhand kende.

Rondlopen, zichtbaar, beschikbaar zijn en een praatje maken met je team doen het altijd. Met aandachtig luisteren zeg je luid en duidelijk “jij bent belangrijk”.

#2: Teveel waarderen bestaat niet

Doe het veelvuldig, voor kleine dingen en maak het concreet. Als je niet direct een aanleiding ziet om een schouderklopje te geven, ga er dan actief naar op zoek. Bij je kinderen lukt het altijd om iets positief te vinden. Waarom zou het dan niet lukken bij collega’s? Wees wel oprecht, vleierij wordt snel doorzien en heeft het omgekeerde effect.

#3: Verspil geen energie naar het zoeken van een schuldige

In het politieke landschap van het afgelopen jaar hebben we het vaak gezien. Wie was de schuldige dat we geen mondmaskers hadden?  Wie droeg de verantwoordelijkheid voor de doden in woonzorg centra? Wanneer de schuldige is gevonden, denkt men dat het probleem is opgelost, niet dus. Het enige wat je bereikt met kritiek en veroordeling is dat de andere partij in de verdediging gaat of in zijn schulp kruipt.

Veel interessanter is proberen te begrijpen waarom iemand iets doet. Een coachend leider stelt vragen en geeft suggesties  om het anders aan te pakken in plaats van te zeggen hoe het moet. Hierdoor toon je respect voor de ander.

#4: Presenteer je ideeën onvoltooid

Met deze worstel ik nog geregeld. Als ik op iets broed, neem ik mijn tijd, werk ik het uit. Als ik er naar buiten mee kom, is het plan voor mij perfect. Het probleem ligt hier in het feit dat anderen ook meer vertrouwen hebben in de denkbeelden die ze zelf ontwikkelen, eerder dan iets aan te nemen dat hen op een presenteerblaadje wordt aangeboden.

Ruimte laten aan anderen om met je idee aan de slag te gaan, toont dat je de opvattingen van anderen even belangrijk vindt als die van jezelf. Het plan zelf kan er alleen beter op worden. Doordat medewerkers nu ook het idee hebben dat het van hen komt, is de kans op slagen veel hoger. Drijf je toch jou wil door, bedenk dan “A man convinced against his will, is of the same opinion still”.

#5: Verwelkom een andere mening

Als twee zakenpartners het altijd eens zijn over alles, is er één overbodig. Een andere mening is dus een geschenk. Zoals Emerson zei: “Ieder mens die ik ontmoet is mij in het één of ander de baas. In dat opzicht kan ik van hem leren”.

Parkeer even je eerste indrukken en begin met luisteren. Zoek naar punten van overeenstemming en wees eerlijk op punten waar jij je eigen ongelijk kan bekennen. Ga niet te snel over tot de actie en neem de tijd om over de nieuwe inzichten na te denken.

Henry Ford vatte de essentie van leiderschap coaching mooi samen: “Succes schuilt in de bekwaamheid om het standpunt van de ander boven water te krijgen en de dingen zowel vanuit zijn optiek als die van jezelf te bezien”

 

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

3 Reactie's
  • Peter Geubels
    Geplaatst op 06:42h, 27 september Beantwoorden

    Fantastische cartoon!

  • Gerda
    Geplaatst op 10:42h, 27 september Beantwoorden

    Top artikel dame!! En oh zo juist

    • Sylvie Floryn
      Geplaatst op 06:03h, 28 september Beantwoorden

      Bedankt Gerda. Inderdaad juist in theorie, niet altijd evident in de praktijk:)

Geef een reactie