Leerstijlen: Hoe leer jij bij? - JAG Coaching

Leerstijlen: Hoe leer jij bij?

Leerstijlen: Hoe leer jij bij?

De boekentassen staan klaar. Studenten ontvangen hun uurroosters. Het nieuwe academiejaar komt eraan. Wat zal jij leren dit jaar? Wat zijn jouw leerstijlen?  Hoe pak jij nieuwe dingen aan in je job?

Stel dat er een nieuwe software wordt gelanceerd in je bedrijf. Ga je dan meteen op zoek naar de “wizzard” om te ontdekken wat de functionaliteiten zijn? Of ga je meteen vol enthousiasme aan de slag en leer je door “trial and error”?

Ben jij een Doener, Denker, Dromer of Beslisser ?

David Kolb – leerpsycholoog en pedagoog – onderscheidt twee leerdimensies:

  • Concreet versus Abstract leren
  • Actief versus Reflectief leren

Op die basis omschrijft hij vier leerstijlen als volgt:

Leerstijlen Kolb

De Doener

Deze actieve leerling past zich goed aan in nieuwe situaties en lost problemen op door iets te proberen. Experimenteren staat centraal en de doener wil zo snel mogelijk aan de slag gaan. Het leerproces is vooral gissen en missen. In een team komen deze mensen soms drammerig over omwille van hun actiedrang.

De Dromer

Kijken hoe anderen uitdagingen aanpakken vooraleer iets te doen is de leerstijl van de Dromer. Deze leerling ziet veel oplossingen door te kijken vanuit verschillende standpunten. Dromers verkiezen leersituaties waarin ze zelf kunnen meemaken hoe iets uitpakt in de praktijk. Ze leren het meest als ze zich kunnen identificeren met de toestand. Collega’s kunnen zich al eens ergeren aan de Dromer die er soms lang over doet om tot een beslissing te komen.

De Denker

Vraagstukken worden opgelost door logisch denken, redeneren en het ontdekken van algemene regels. De Denker leert het liefst uit boeken.  Deze leerlingen vertalen graag observaties naar theorieën en hypotheses. In een groep werken ze soms op de zenuwen van collega’s omdat logica voorrang heeft op praktische uitvoering. In nieuwe omstandigheden herken je de Denker aan haar/zijn terugtrekkingsgedrag om zich eerst zelfstandig een beeld te vormen van de theorie.

De Beslisser

Theorieën boeien de Beslisser maar weinig. Problemen worden aangepakt door te plannen en uit te voeren. Deze mensen nemen initiatief en gaan de hypotheses uitproberen door te experimenteren in de praktijk. Zij leren het best als ze de regels en principes aangereikt krijgen op een duidelijke en beknopte manier. Deze verwerken ze dan in een oefensituatie. In een groep kan de Beslisser wel eens afstandelijk overkomen. Zij/hij heeft namelijk een voorkeur voor technische problemen, eerder dan zich bezig te houden met mensen.

Opgelet met vakjes denken

Het model van leerstijlen heeft het voordeel van de eenvoud. Tegelijkertijd hou ik er niet zo van om mensen in vakjes te stoppen. Ik stel vast dat mijn eigen leerproces niet zo statisch is en al eens verandert in functie van de omgeving.
Als ik een nieuw huishoudapparaat koop, ben ik een echte Doener.  Eer ik de juiste taal heb gevonden in de handleiding, is mijn geduld al op. Ik probeer meteen alle knoppen uit. Vaak lukt dat niet en dan roep ik een hulplijn in, meestal mijn lieve man de Denker. Tegelijkertijd switch ik in een werkomgeving tussen de Beslisser in crisissituaties en de Denker als het gaat over het ontwikkelen van een strategie.

Leren is een dynamisch proces. De meest ideale leercurve start bij Concreet Ervaren naar Reflectief Observeren, naar Abstract Conceptualiseren en tenslotte Actief Experimenteren. De praktijk wijst echter uit dat je best start van wat je pupil het meeste boeit en dat kan in elk van de vier leerstijlen.

Hoe meer leervormen, hoe groter het leerplezier

Mijn dag als leiderschap en business coach is geslaagd als ik mijn coachee goesting doe krijgen om iets bij te leren. Toen ik begon met career coaching had ik de neiging om vanuit mijn eigen leerproces te starten. Als Denker vertrok ik van een reflectieve vragenlijst om op logische wijze kennis, competenties, waarden en jobdoelen in kaart te brengen.  Bij sommige coachees werkte dit perfect. Bij anderen merkte ik weerstand.  Zij wilden liever direct in de praktijk duiken en zo snel mogelijk oefenen op job interviews.  Flexibiliteit in leervormen is dus de boodschap.

Wil jij met coachend leidinggeven het leerproces van je medewerkers stimuleren, pas dan leervormen toe die je publiek echt boeien. Een Beslisser gaat voor opdrachten, dit kunnen projecten zijn. Een Dromer heeft veel meer aan het bespreken van mogelijke opties, bijvoorbeeld in een brainstorm. Een Doener leert liefst al spelend. Voor verkoopploegen gebruikte ik vaak met succes een quiz om nieuwe kennis over te dragen. Een Denker houdt van observeren, bijvoorbeeld door een collega te schaduwen. In combinatie met aangereikte informatie in boeken of manuals ontdekt zij/hij graag zelf de rode draad.

Ben je benieuwd wat jouw favoriete leerstijl is, of wil je dit samen met je team ontdekken? Vraag dan vrijblijvend de leerstijltest aan door me een mailtje te sturen naar sylvie.floryn@jumpandgrow.be

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie