Ontslag Tip #4: Vijf redenen om vrijwillig outplacement te overwegen | JAG Coaching

Ontslag Tip #4: Vijf redenen om vrijwillig outplacement te overwegen

Ontslag Tip #4: Vijf redenen om vrijwillig outplacement te overwegen

Medewerkers ontwikkelen, motiveren en inspireren was een evidente prioriteit voor mij als ondernemer.  Alleen met een team raak je vooruit.  Soms lukte het niet met een collega en was afscheid nemen de enige optie.  Daar zag ik tegenop en ik probeerde het zo snel mogelijk af te handelen.  Doen wat ik wettelijk verplicht was en overgaan naar de orde van de dag.  Toen had ik nog nooit van vrijwillig outplacement gehoord.  Waarom zou je nog eens investeren in iemand die niet langer bijdraagt aan de resultaten van je bedrijf.  Wel, met wat ik weet vandaag kan ik vijf goede redenen geven om een vrijwillig outplacement toch een plaats te geven in je ontslagbeleid.

1. Waardering voor je werknemer

Je erkent de bijdrage en de inzet van je werknemer.  Hierdoor gaat hij met een rechte rug de deur uit, met vertrouwen dat er nieuwe deuren zullen openen.  Op die manier eindig je op een positieve noot. 

2. Ex-werknemers zijn supporters voor je bedrijf

Uit onderzoek blijkt dat een negatieve ervaring met een bedrijf acht keer sneller wordt doorverteld dan een positieve ervaring.  Máár: één slechte ervaring die goed en adequaat wordt opgelost, wordt nog eens twee keer sneller gedeeld.  Dit biedt perspectieven om uit een moeilijke situatie ook nog iets goed te halen.

In het digitale tijdperk is het makkelijker dan ooit om boodschappen te verspreiden in hoog tempo en met veel bereik.  Meestal raadpleeg je eerst TripAdvisor vooraleer je een city trip boekt.  Als werkgever ga je een kijkje nemen op Facebook en LinkedIn om een potentiële kandidaat beter in te schatten.  Een sollicitant zal ook jouw bedrijf evalueren via Facebook en sites zoals Glass Door. Je kan dus maar beter ambassadeurs hebben die positief zijn over hoe je omgaat met medewerkers.

3. Een signaal naar je werknemers

Bedrijven leggen terecht de nadruk op het belang van hun medewerkers.  Varianten op “Wij geven om onze medewerkers” zijn te vinden op de meeste bedrijfswebsites.  Op moeilijke momenten is het belangrijk dat je acties in lijn zijn met je waarden.  Een ontslag heeft een niet te onderschatte impact op je werknemer, maar ook op alle andere collega’s.  Je kan er zeker van zijn dat alle medewerkers met argusogen kijken hoe je het aanpakt.  Het ideale moment om te beoordelen of je woorden ook stroken met je daden. 

4. Tekort op de arbeidsmarkt

De Belgische arbeidsmarkt telt nog steeds 125.000 vacatures in het tweede kwartaal van 2020.  Tegelijkertijd zijn er ongeveer 384.000 werkelozen per maand.   Nieuwe vaardigheden zijn vereist om de vacatures op te vullen.  Met de vergrijzing kan dit op korte termijn alleen gebeuren door mensen die bereid zijn een switch te maken en zich opnieuw heruit te vinden.  Daarbij komt dat de mobiliteitsgraad in België bedroevend laag ligt op 6%.   Wacht jij als bedrijf en reken je erop dat anderen dit voor jou oplossen of zet je zelf een stap om jouw werknemers in beweging te zetten?  Alleen als iedereen bijdraagt, zullen de vacatures ook daadwerkelijk opgevuld worden.

5. Een kleine investering in de toekomst

Met vrijwillig outplacement geef je je ex-werknemer een duwtje in de rug om opnieuw aan de slag te gaan.  Wat moet dat dan kosten?  Bij vrijwillig outplacement bepaal jij wat je wil en kan investeren. Met een individueel pakket op maat gemaakt van je medewerker kan je al heel wat bereiken met 4, 6 of 8 uren begeleiding.

Heb jij al ervaring met vrijwillig outplacement?  Laat het me dan weten.  Wil je graag meer te weten komen over vrijwillig outplacement?  Ik help je graag verder.  Aarzel niet me te contacteren.

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie