Als je middenvinger jeukt | JAG Coaching

Als je middenvinger jeukt

Als je middenvinger jeukt

Copyright iStock by Getty Images

Wat heeft jou geïrriteerd vandaag?  Iemand in het verkeer die een onverwacht maneuver deed? Kan die zich niet aan de regels houden of wat?   Een collega die op je zenuwen werkte omdat hij weeral niet op tijd klaar was met een rapport?  Bekijk het eens van een andere kant.  Die personen hebben misschien kwaliteiten die jij niet hebt.

We hebben allemaal kernkwaliteiten.  Eigenschappen die onherroepelijk met ons verbonden zijn. We zijn ermee geboren, ze zitten in ons DNA.  Ze hangen niet af van onze opleiding of van ons IQ.  Zo ben je bijvoorbeeld van nature zorgzaam, accuraat, analytisch of eerder intuïtief.  Vaak zijn deze kwaliteiten zo ingebakken dat we ze niet eens opmerken bij onszelf. 

Te is nooit goed, tenzij in tevreden.  We schieten al wel eens door in onze sterkte.  We zitten in overdrive.  Onze kwaliteit wordt plots een zwakte, een valkuil.  Je bent bijvoorbeeld volhardend.  Je laat je niet snel uit het veld slaan.  Negatieve reacties ontmoedigen je niet om door te zetten.  Tegenslagen imponeren je niet.  Doorschieten in deze sterkte betekent dat je wellicht soms te principieel bent.  Collega’s beoordelen je af en toe als koppig en halsstarrig. Bij het plannen en realiseren van doelstellingen leg je de lat mogelijk te hoog voor jezelf.  Deze valkuilen treden meestal op wanneer je onder druk staat.  Onder stress komt de ware aard van het beestje naar boven.
Je uitdaging is het positief tegenovergestelde doen van je valkuil.  Meegaand zijn en toegeeflijkheid vormen uitdagingen voor een doorzetter.  Je kan ook in je valkuil komen door een confrontatie met je allergie die haaks staat op jouw kernkwaliteit.  Als doorzetter zal een snelle opgever of iemand die voortdurend van mening verandert, je op de heupen werken.  Bedenk wel dat deze persoon ook over een kernkwaliteit beschikt, één die jij niet hebt, met name flexibiliteit en verdraagzaamheid.

Het kwaliteiten kwadrant kan als volg worden voorgesteld:

Geïnspireerd door kwadrant van Offman

Wanneer je de volgende keer geërgerd bent, dan kan je twee dingen doen.  Werken aan jezelf door je uitdaging toe te passen en bovendien bedenken wat de kernkwaliteit is van je collega, misschien een mooie aanvulling op jouw stijl.

De volgende anekdote illustreert een mogelijke aanpak.  In het kader van ervaringsuitwisseling in de Benelux werd ik uitgenodigd om deel te nemen aan een strategische planning meeting bij onze noorderburen.  In dat team was net een nieuwe sales verantwoordelijke aangeworven.  Ik noem hem hier Alex (niet zijn echte naam). 

Het was al meteen duidelijk dat Alex blaakte van zelfzekerheid.  Hij nam meteen het hoge woord en overal had hij een mening over.  Mijn Nederlandse collega’s waren wel één en ander gewoon op dit vlak.  Toch was het klaar dat Alex in zijn valkuil liep.  Als new kid on the block zou hij maar beter wat meer luisteren naar anderen met ervaring.  Hij werd beoordeeld als arrogant en irritant.  Alex was zelf allergisch voor mensen die onzichtbaar waren, die nooit eens zeiden wat ze dachten.
De collega’s besloten hem tijdens een pauze te trakteren op zijn eigen ergernis. 

Zo’n vijftien minuten nadat de vergadering terug was gestart, viel het me op dat Alex nog niet terug was.  “Oh, die zal zeker nog een telefoontje moeten doen”, verklaarde zijn team.  Dat was wel een lang gesprek, na een uur was Alex nog steeds niet in de meeting.  Bleek dat het team hem had opgesloten in de toiletten.  Zo hadden ze hem letterlijk onzichtbaar gemaakt.  Hij kon er wel om lachen en de boodschap was aangekomen.

Deze aanpak is vrij direct en ik adviseer hem niet onmiddellijk.  Wat je wel kan doen met het kwaliteiten kwadrant is het volgende:

  • Je sterktes en ontwikkelingspunten in kaart brengen.
  • Heb je het moeilijk om je kwaliteiten op te sommen, vertrek eens van je allergieën, die vertellen heel veel over jouw sterktes.
  • Je begrijpt beter het idee van actie en reactie.
  • Je ziet in dat jouw valkuil vermoeiend is voor collega’s
  • Je kan dit toepassen in je team.  Het helpt om beter in te zien wat de insteek van de andere is.
  • Deel je dezelfde kwaliteiten met een collega, dan kan je mekaar helpen als je weer in een valkuil dreigt te vallen.
  • Heb je tegenovergestelde kwaliteiten, dan kan je samen heel complementair zijn.

Het kwadrant is heel handig, niet alleen op het werk, maar ook thuis met partner, kinderen en vrienden.  Heb jij ervaring met dit concept, laat het dan horen.  Wil je meer kernkwaliteiten voorbeelden ontvangen dan bezorg ik je ze graag.

 

 

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

2 Reactie's
  • Bollies
    Geplaatst op 09:26h, 26 juli Beantwoorden

    Kernkwaliteiten is inderdaad een zeer handig tool- ervaring leert dat je verschillende invalshoeken hebt om dit te bespreken en je kan in gelijk welk kwadrant beginnen. Andere invalshoeken die ik toepas: wat andere mensen in mij waarderen-wat anderen mij verwijten-wat anderen mij toewensen-wat anderen mij aanraden te relativeren. Of wat ik in anderen aanmoedig-wat ik in anderen door de vingers zie-wat ik in andere bewonder-wat ik in anderen minacht.
    Ideaal soms om als “huiswerk” mee te geven aan klanten die dan met partner of beste vriend/vriendin of collega er kunnen over praten. Klanten vinden dit soort van gesprek altijd verrijkend en deugdoend. Zijn dus niet altijd bewust van hun kwaliteiten, blind spots enz….en is dit nu net wat coaching bewerkstelligt – inzichten verruimen waardoor…

  • sfloryn
    Geplaatst op 12:23h, 27 juli Beantwoorden

    Bedankt voor je feedback Luc. De andere invalshoeken die je hier deelt zijn zeer interessant. Dat ga ik zeker meenemen in gesprekken met klanten.

Geef een reactie