Leiderschapsvaardigheden van coachend leidinggeven - JAG Coaching

Leiderschapsvaardigheden van coachend leidinggeven

Leiderschapsvaardigheden van coachend leidinggeven

De tuiniers van de boardroom

Leiders heb ik zien komen en gaan.  Met sommigen heb ik nauw samengewerkt, anderen heb ik slechts een paar keren ontmoet.  Enkelen zijn me bijgebleven.  Zij zijn de tuiniers die me lieten groeien en bloeien.  Elk hebben ze hun eigen leiderschapsstijl.  Toch zie ik acht leiderschapsvaardigheden van coachend leidinggeven die ze delen:

1. De toekomst voorspellen door ze uit te vinden

Succesvolle leiders hebben een scherp oog.  Zij zien zaken die anderen ontgaan.  Ze formuleren een duidelijke visie.  Die visie is simpel.  Elke medewerker in het bedrijf kent ze en kan ze uitleggen.  De bestemming is uitdagend. Daarbij zijn leiders vastberaden.  Over het doeleinde valt niet te onderhandelen.  Over de weg daar naartoe zijn ze flexibel.  Een visie is geen modegril.  Ze houdt jaren stand en brengt je naar de resultaten die je hebt voorspeld.

2. Inspireren met meesterlijke verhalen

Hoeveel presentaties heb ik gezien, honderden, duizenden?  Ik ben de tel kwijtgeraakt.  Toch zijn er een paar waar ik vandaag nog precies weet wat er gezegd werd.  Inspirerende verhalen die je meezuigen, die je goesting geven, die je in actie zetten.  Ik herinner me de speech van een managing director die het had over het voordeel van de nummer één positie in de markt.  Hij toonde een slide die er ongeveer zo uitzag:

3. Betrokkenheid in memorabele momenten

Echte leiders betrekken hun collega’s in de organisatie.  Ze zijn zichtbaar.  Al hebben ze ontelbare medewerkers in hun team, ze kennen je naam, je telt mee.  Op dagelijkse basis maken ze zo het verschil.  Af en toe scheppen ze een belevenis die je altijd bij blijft.
Ik maakte deel uit van het directieteam op het moment dat we fusioneerden.  De afdeling die erbij kwam, was een hechte groep die altijd onafhankelijk had gewerkt.  Ze vreesden dat ze nu werden opgeslorpt door een groot internationaal anoniem concern, waar ze hun eigen identiteit zouden verliezen.  Onze algemene directeur had een geniaal idee.  We zouden dat zwarte beest een gezicht geven.  Met ons volledig team – meer dan honderd medewerkers- organiseerden we een kick off meeting voor onze nieuwe organisatie in het Londense hoofdkwartier.  Het werd een trip om nooit te vergeten.  Ik zie de gezichten nog toen we lunchten op de executive floor.  Het uitzicht op de stad was magisch.  We voelden ons letterlijk on top of the world.  Deel uitmaken van een groter geheel heeft ook zijn voordelen was de boodschap die we mee naar huis namen.

4. Knopen doorhakken

Als de zaken niet lopen zoals gepland, houden ze hun hoofd koel.  Als iedereen als een kip zonder kop rondloopt, blijven ze klam.  Wanneer de meningen verdeeld zijn, nemen ze moedige beslissingen.  Eén van mijn eerste managers zei altijd “we are going to crack this nut”.  Al lachend hadden we hem de bijnaam “de notenkraker” gegeven. In het heetst van de strijd konden we wel altijd op hem rekenen, ook om de kastanjes uit het vuur te halen.

5. De “Et Alors” attitude

Topleiders zijn authentiek.  Ze kunnen zichzelf relativeren.  Een goede dosis humor helpt hen hierbij.  Diegenen die uit de vorige eeuw dateren herinneren zich zeker nog de dagen van de diapresentaties.  De “carrousel krengen” waar slides 75% kans hadden om er verkeerd in te zitten: op zijn kop, spiegelbeeld of een combinatie van beiden.  Een collega presenteerde een nieuwe brand look. Vanaf dia twee ging het al mis.  In al zijn enthousiasme had hij niets opgemerkt.  Het was pas toen alle hoofden schuin gingen – om toch maar het nieuwe logo recht op je netvlies te krijgen – dat hij het doorhad.  Het bracht hem echter niet van zijn stuk.  Zijn gevatte commentaar was dat we op die manier de merkidentiteit van alle kanten konden bestuderen.

6. Ondersteuning als je het hard nodig hebt

Mijn eerste presentatie als International Brand Manager was een ramp.  Ik was uitgenodigd om de nieuwe campagne voor te stellen aan de algemene directeurs van West-Europa.  Dit publiek maakte me nerveus.  Met knikkende knieën begon ik aan mijn verhaal.  Het duurde nog geen vijf minuten of er ontstond een discussie in de zaal.   Twee heren – één van hen was mijn afdelingshoofd- gingen in de clinch.  Het ergste van al was dat mijn baas de advertenties begon af te kraken.  Ik had wel door de grond kunnen zakken.  Op dat moment heb je steun nodig.  Die kreeg ik van een vroegere lijnmanager. Zij was een toonbeeld van coachende leiderschap. Je moet dit opnemen met je baas was de boodschap.  Feedback geven aan mijn leidinggevende -groot ego en een berucht karakter- was niet zo evident.  Maar ik voelde me gemotiveerd en heb het gedaan. Sindsdien kreeg ik meer respect in retour.

7. Positivisme met soms een hoek af

Het woord onmogelijk staat niet in hun woordenboek.  Door hun positieve ingesteldheid vinden ze altijd oplossingen.  Ze verspreiden die “yes we can” attitude soms op onorthodoxe wijze in het bedrijf.  Zo herinner ik me de stunt van de sportwagen.  De General Manager van Rusland kocht op een dag een gele Porsche, niet voor zichzelf.  Hij stelde de wagen ter beschikking voor uitmuntende medewerkers.  Een topverkoper of een excellente fabrieksarbeider kreeg de sleutels voor een week.  Het was ongetwijfeld een logistieke nachtmerrie om die wagen over gans Rusland te transporteren.   Kwade tongen beweerden dat de wegen in verlaten delen van het land niet altijd toelieten om ook echt een ritje te maken in de bolide.  Toch was er impact ver buiten de grenzen. Geen medewerker in de ganse Groep die dit verhaal niet kende.

8. Grote verwachtingen van team leden

Omdat ze veel potentieel in je zien, geven leiders je verantwoordelijkheid.  Ze zijn daarbij best veeleisend, want ze geloven dat je het kan.  Ze duwen je uit de comfortzone.  Ze delegeren zonder te abdiceren.  Ze staan klaar voor jou als het nodig is.  Ze geven je open en eerlijke feedback, maar dat wist je al van mijn artikel “Feedback is een geschenk“. Dankzij hun vertrouwen kan je groeien en bloeien.  Coachend leiderschap ligt in hun natuur.  Zo verzekeren echte leiders hun opvolging.

Heeft dit artikel je inspiratie gegeven om je team te leiden?  Welke leiderschapsvaardigheden van coachend leidinggeven kan jij nog verder ontwikkelen? Mijn gouden regel om feedback te vragen geldt nog steeds.  Laat me weten wat jullie ervan denken.  Vragen, tips, opmerkingen, altijd welkom. 

 

 

 

 

 

Op de hoogte blijven? Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief:

Sylvie Floryn
sylvie.floryn@jumpandgrow.be

Mensen ondersteunen om een sprong te wagen en te groeien is mijn drijfveer.

Geen reactie's

Geef een reactie